De balans tussen werk en privé

Werk is meer dan alleen een baan

De groep met wie Sharp heeft gesproken vertelde ons dat ze nauwere relaties met hun managers willen zodat ze zich comfortabel voelen bij het uiten van meningen en het benadrukken en kenbaar maken van problemen. Ze vertelden ons dat ze hun baan niet als een baan zien, maar eerder als een belangrijk onderdeel van hun leven. Daarom geloven ze dat het vinden een werkgever die dezelfde waarden en persoonlijke identiteit weerspiegelt een van hun topprioriteiten is.

Purpose

Dezelfde waarden

Millennials willen samenwerken met organisaties die weerspiegelen waar zij in geloven en die dezelfde passie delen. Het personeel van morgen wil duidelijk een verschil maken voor de samenleving. Ze willen grotere bijdragen leveren aan de maatschappij, hun werk het beste doen en deel uitmaken van iets nobels.

Deelnemers aan onze workshop zijn van mening dat werkgevers medewerkers juist kunnen helpen meer op ethiek in te spelen, creatiever te zijn, talent effectiever te ontwikkelen en emotionele intelligentie te koesteren. Misschien is het belangrijkste kenmerk om te begrijpen wat de toekomstige medewerker wil, juist het werken voor bedrijven die hun persoonlijke waarden weerspiegelen is.

Meer dan 50% van de mensen met wie we spraken, zei dat het vinden van een werkgever die dezelfde waarde heeft en dat een passende beloning minder belangrijk is, terwijl 90% aangaf dat ze iets positiefs wilden doen met hun vaardigheden. 75% van de deelnemers vond dat bedrijven zich ook moesten richten op hun eigen agenda in plaats van de samenleving te verbeteren. Erger nog, in een onderzoek van Deloitte in 2018 ontdekten we dat slechts 29% gelooft dat hun huidige bedrijven hun vaardigheden ten volle benutten.

Colleagues collaborating in a hybrid meeting

Werk gaat niet alleen over geld, het gaat over passie

Millennials willen niet alleen voor geld werken, ze een baan met een doel en een betekenis. Dit toch ondanks dat een eerlijk financiele beloning belangrijk is om deze generatie aan te trekken en te behouden, lijkt dit niet de motiverende kracht te zijn oals deze voor de vorige generaties was. De toekomstige medewerker wil met een doel werken. Ze willen trots en blij zijn met hun werk en de organisatie waarvoor ze werken, met motivatie die van binnenuit komt en eerder tot werknemersbetrokkenheid leidt.

Deze generatie geeft om zaken die groter zijn dan alleen zijzelf. Arbeidstevredenheid is niet genoeg voor hen, ze willen groeien en ontwikkelen. Ze verwachten van bedrijven dat ze investeren in hun voortdurende groei van banen en persoonlijke ontwikkeling, veel verder dan alleen het sturen van seminars en conferenties. Ze willen worden uitgedaagd met nieuwe kansen, ze verwachten vroeg in complexe projecten te worden betrokken en ze willen de kans krijgen om meer een bijdrage te leveren.

Group of young work colleagues in an informal meeting

Waarom een 'bottom-up' aanpak belangrijk is

Omdat mentoring, begeleiding en gelijkheid voor hen belangrijk zijn, willen millennials coaches in plaats van bazen. Ze willen werken voor een manager die hun coach, gids en mentor zal zijn. Ze willen een manager die om hen geeft, zowel als persoon als als werknemer.

Deze generatie heeft momenteel de laagste loyaliteit naar bedrijven toe, waardoor ze het meest waarschijnlijk van baan veranderen. Het meer traditionele beeld van een baas met 'command and control'-stijl staat duidelijk haaks op wat zij van hun manager verwachten. De baas voor het personeel van de toekomst is iemand met wie ze kunnen praten, vragen stellen, advies inwinnen en die raad geven. Ze willen zich vrij voelen om vragen te stellen, feedback te accepteren, fouten te melden, het oneens te zijn, nieuwe ideeën voor te stellen en gehoord te worden - een 'bottom-up'-aanpak is belangrijk.

Neem contact met ons op

Als je vragen hebt of wilt weten hoe Sharp jouw bedrijf kan helpen een succesvolle werkplek van de toekomst te worden, aarzel dan niet om een lid van ons team te bellen op +31 635 9500 of +32 152 153 11. Je kunt ook een e-mail sturen naar marketing.seb@sharp.eu 

Download onze bevindingen

Het werkplek van de toekomst rapport: Laatste bevindingen

2021

De werkplek van de toekomst: Infographic

2021

Het werkplek van de toekomst rapport: Ons eerste rapport

2019