Een interactief display zorgt ervoor dat deelnemers weer betrokken raken bij een vergadering. Met een interactief scherm delen deelnemers eenvoudig hun ideeën, informatie en feedback. De meeste interactieve schermen kunnen gekoppeld worden aan de mobiele apparaten van de aanwezigen, waardoor iedere deelnemer de juiste documenten voor zich heeft. Ook het maken van notities bij een presentatie behoort tot de mogelijkheden.
Veel organisaties kiezen er daarom voor om hun vergaderruimtes uit te rusten met een interactief display voorzien van geavanceerde technologie. Maar welk scherm past het beste bij de organisatie? Bij de aanschaf van interactieve schermen moet de inkoper rekening houden met het feit dat elke vergaderzaal en type organisatie andere wensen voor een interactieve schermen heeft. De volgende zeven overwegingen helpen de inkoopmanager bij zijn keuze:
1. Schermformaat
Interactieve schermen zijn er in verschillende formaten, variërend van 60 inch tot 80 inch. Hoe groot het scherm moet zijn, is afhankelijk van de kijkafstand en de beelden die op het scherm getoond zullen worden. Werkt een gebruiker bijvoorbeeld veel met Excel-sheets of lijntekeningen, dan is een wat groter schermformaat al snel wenselijk. Op de interactieve schermen kunnen details eenvoudig vergroot weergegeven worden waardoor ze ook op grotere afstand goed zichtbaar zijn.
Voor het bepalen van de schermgrootte wordt overigens nog vaak gekeken naar het formaat van het projectiedoek dat het scherm beoogt te vervangen. Een interactief scherm beschikt echter over een hogere helderheid en contrast, waardoor het meestal niet nodig is om voor precies hetzelfde formaat als die van het projectiescherm te kiezen. In de praktijk biedt een kleiner interactief scherm een betere leesbaarheid op afstand dan een projector.
Houd bij de aanschaf dus rekening met het aantal personen dat op hetzelfde moment op het scherm moet kunnen werken, de kijkafstand en de content. Denk daarbij ook aan de plek in de vergaderzaal waar het scherm komt te hangen: de vorm van de ruimte bepaalt of het scherm voor iedereen goed zichtbaar blijft.
2. Installatie en gebruikersgemak
Geef bij de keuze voor een interactief scherm de gebruiksvriendelijkheid van een scherm de hoogste prioriteit. Een scherm dat complex in gebruik is, neemt veel tijd van de werknemers in beslag als ze de apparatuur willen bedienen. Soms zorgt dat er voor dat werknemers het gebruik van het scherm zelfs proberen te vermijden. Als meerdere mensen toegang hebben tot het scherm, overweeg dan een training of een handleiding voor de installatie en het gebruik. Kies bovendien voor een scherm met intuïtieve besturing die eenvoudig aan te passen is aan de behoeften van de organisatie en de werknemers.
3. Lichtcondities
De beeldkwaliteit kan beïnvloed worden door de lichtinval in een ruimte. Gelukkig zijn er LCD-schermen die gegarandeerd over een goede beeldkwaliteit beschikken in ruimtes met zowel veel als weinig lichtinval. Het is aan te raden hiernaar te vragen tijdens de aanschaf van een scherm.
4. Gebruikersdoeleinden
Denk na over de gebruikersdoeleinden van het scherm, zowel op de korte als op de lange termijn. Wordt het scherm alleen gebruikt voor het weergeven van presentaties of zal het in de toekomst ook gebruikt worden voor interactief samenwerken? In dat laatste geval is een interactief scherm met touch-technologie het overwegen waard. Er bestaat software waarmee deelnemers van een vergadering vanaf drie verschillende apparaten tegelijkertijd op één scherm kunnen werken.
5. Huidige bedrijfssystemen
Kies een interactief scherm dat bij de huidige IT-infrastructuur van de organisatie past. Zorg ervoor dat Windows al geïnstalleerd is of dat het scherm op een OS draait dat compatibel en goedgekeurd is door de IT-afdeling.
6. Verbinding met het scherm
De keuze tussen een interactief scherm en een non-touch HD-scherm hangt af van de manier waarop werknemers hun apparaten aan het scherm zullen verbinden. Dat kan via een USB-aansluiting of HDMI-kabel, maar ook via een draadloze verbinding. Draadloze verbindingen bieden eenvoudig en snel toegang tot een interactief scherm en genieten in steeds meer organisaties de voorkeur.
7 .Onderhoud en ondersteuning
Vermijd dat werknemers geconfronteerd worden met apparatuur die niet goed werkt. Iedereen kent bijvoorbeeld wel het moment vlak voor een presentatie waarop de apparatuur niet goed opstart. Zorg voor een helpdesk en goede afspraken over service en onderhoud, zodat eventuele problemen snel kunnen worden opgelost.
Bekijk ons aanbod interactieve schermen of lees meer over onze audiovisuele oplossingen.